- Braník, Praha
- Mateřská škola, Praha 4, Jílovská 75
-
Benefity:
V dalším článku týkajícím se pracovní smlouvy si vysvětlíme vše, co se týká zkušební doby, jak ji lze prodlužovat. Podíváme se na dodatky k pracovní smlouvě (připravili jsme pro vás i vzor dodatku k pracovní smlouvě). Zjistíme, jak vypadá pracovní smlouva na zkrácený úvazek.
Proč se uzavírá pracovní smlouva? Jakákoliv práce, kterou zaměstnanec odvede pro svého zaměstnavatele, musí být podložena pracovní smlouvou nebo dohodou (přesněji jednou z dohod konaných mimo hlavní pracovní poměr, tuto problematiku řešíme v článku Dohody)
Podpisem pracovní smlouvy je založen pracovní poměr. Jeden originál zůstává zaměstnanci, druhý si nechává zaměstnavatel v osobní složce zaměstnance.
Práce, která je konána bez podpisu pracovní smlouvy či dohody, je práce na černo, a je nelegální.
Aktuální nabídka práce |
Teď na chvíli zamíříme do zákoníku práce a řekneme si, jaký je obsah pracovní smlouvy. Pracovní smlouva musí splňovat určité formální a obsahové náležitosti definované zákoníkem práce, zákonem č. 262/2006 Sb.
Pracovní smlouva musí obsahovat 3 údaje:
Zákoník práce stanovuje náležitosti, které pracovní smlouvy musí obsahovat. V případě, že tyto náležitosti neobsahuje, nebo nejsou tyto náležitosti přesné, může být pracovní smlouva neplatná.
Pracovní smlouva je neplatná, pokud:
Neplatná nemusí být vždy celá pracovní smlouva, ale například jen jedna část. Stává se, že zaměstnavatelé do smlouvy dají ujednání, které říká, že zaměstnance mohou převést na jiný druh práce, pokud mu tuto skutečnost oznámí 5 pracovních dní před samotným převodem. Toto ustanovení pracovní smlouvy je neplatné, avšak ostatní ustanovení pracovní smlouvy (pokud jsou v pořádku), platná jsou.
Druh práce musí být v pracovní smlouvě uveden, to je povinnost, kterou stanovuje zákoník práce. Je však na zaměstnavateli, jak široce či úzce druh práce stanoví. Pro zaměstnavatele i zaměstnance je důležité, že zákoník práce dovoluje, aby pracovní smlouva obsahovala i více druhů práce. Přesněji, nezakazuje to.
Druh práce nesmí být stanoven velmi široce, například “práce v kanceláři”, protože pak by zaměstnanec musel vykonávat vše, co se v kanceláři vykonávat dá. Od kopírování dokumentů, přes úklid kanceláře.
Na druhou stranu, je-li stanoven velmi úzce, například “kopírování dokumentů”, nemůžete zaměstnanci říci, aby okopírované dokumenty donesl do zasedací místnosti.
Jedná se samozřejmě o extrémní příklady
Něco vám ve výše popsané pracovní smlouvě chybí? Máte pravdu! Zatím jsme uvedli body, které nařizuje zákoník práce. Ale takovou smlouvu by nikdo z nás nepodepsal, proto se do smlouvy přidávají i další náležitosti.
Do pracovních smluv se standardně přidává:
Připravili jsme pro vás pracovní smlouvy na dobu neurčitou i na dobu určitou, zde vzor, který si můžete jednoduše stáhnout. Pracovní smlouva ke stažení.
Vzor pracovní smlouvy, kterou jsme pro vás připravili, je obsáhlý, obsahuje všechny náležitosti. Existuje také jednoduchá pracovní smlouva, která obsahuje jen nejdůležitější údaje a většinou vše ostatní se řeší potvrzením interních směrnic společnosti. Vzor této jednoduché pracovní smlouvy dáváme ke stažení.
Pokud je pracovní smlouva sjednána na dobu neurčitou, nezná zaměstnanec ani zaměstnavatel konec vzájemné spolupráce. Výpověď pracovní smlouvy můžete dát způsoby, které určuje zákoník práce, a jejichž seznam jsme pro vás připravili.
Zaměstnavatel má možnost se se zaměstnancem dohodnout na tom, že jejich spolupráce bude trvat dobu určitou. V tomto případě zaměstnavatel i zaměstnanec znají přesné datum ukončení spolupráce.
Doba určitá musí být v pracovní smlouvě přesně vymezena. Pracovní poměr může být sjednán například:
Maximální délka takové spolupráce jsou 3 roky a může být opakován nejvýše dvakrát. Třetí prodloužení pracovní smlouvy na dobu určitou by již pro zaměstnance automaticky znamenalo pracovní poměr na dobu neurčitou (s tím, že zákoník práce umožňuje zaměstnavateli ve výjimečných případech prodloužit vícekrát).
Aktuální nabídka práce |
Jsou tři možné scénáře:
Hlavní výhodou je, že obě strany, tedy zaměstnanec i zaměstnavatel, vědí, kdy jejich spolupráce končí. Zaměstnanec má limitovanou dobu na to, aby ukázal, co vše umí, a přesvědčil zaměstnavatele k tomu, aby nabídl spolupráci na dobu neurčitou.
Nesporná výhoda je na straně zaměstnavatele v případě, že není s výkonem svého zaměstnance spokojený. Pracovní poměr skončí uplynutím doby, na kterou byl sjednán.
Zde je nesporná výhoda na straně zaměstnance, který má své místo více méně jisté, a pokud neporuší své povinnosti závažně, je pro zaměstnavatele složité s ním pracovní poměr ukončit. Z výzkumů vyplývá, že zaměstnanci jsou loajálnější, když mají podepsanou pracovní smlouvu na dobu neurčitou.
Pro zaměstnavatele výhoda spočívá v tom, že investuje do svých zaměstnanců čas i finanční prostředky, a na oplátku očekává, že se tato investice vrátí.
K nevýhodám můžeme uvézt, že ukončení pracovního poměru na dobu neurčitou je složitější.
Ustanovení v pracovní smlouvě lze menit jen písemnými dodatky k pracovní smlouvě, ústní dohoda o změně je nedostačující.
Abyste věděli, co vše se dá v pracovní smlouvě změnit, a jak by měl dodatek vypadat, přečtěte si náš článek, který odpoví na všechny vaše dotazy.
Závěrem si pojďme říci, jak správně pracovní poměr ukončit. Protože se jedná o velké téma, připravili jsme samostatný článek.
K hlavním pravidlům patří, že ukončení pracovního poměru musí proběhnout písemnou formou. Se svým zaměstnavatelem se domluvte, nechcete si přece zabouchnout dveře.
Nezapomeňte, že ve většině případů vám běží takzvaná výpovědní doba, po kterou stále musíte chodit do práce a pracovat.
Aktualizováno 9. dubna 2024
Pracovní portál JenPráce.cz provozuje